wtorek, 3 marca 2009

Domañscy Jubiler

Coraz częściej biżuteria przestaje mieć dużą wartość materialną a staje się dodatkiem estetycznym, niekoniecznie drogim czasem wyłącznie o charakterze pamiątkowym czy sentymentalnym. Oczywiście oprowadzający mnie po całym obiekcie przedstawiciel firmy zasugerował, że jeśli koniecznie chcę zobaczyć prace projektantów, to zostanę tam zaprowadzony, ale podświadomie odczułem, że nie byłoby to mile widzianym krokiem. . Jedną z nich jest to, że nie może on być łączony z żadnym innym ciałem bez [obawy] zmiażdżenia i złamania go; gdy działa na takie ciało, rozbija je. Na "bursztynową komnatę" składało się wiele elementów -- kartusze, ramy obrazów, medaliony, herby, płaskorześby przedstawiające sceny biblijne, wreszcie posągi bogiń rzymskich Minerwy i Pomony. Dopiero w XIV wieku przezroczyste ośmiościany szlifowano na drewnianej podkładce albo miedzianej płytce pokrytej diamentowym proszkiem. Liczne kosztowności napłynęły za panowania ostatniego Jagiellona na tronie polskim: dodatkowe dwie korony, berła, jabłka, liczne srebrne i złote naczynia, Bogold Jubiler miecze ceremonialne (w tym dary od papieży) oraz kolekcja klejnowtów obejmująca 400 pierścieni, 30naszyjników i medalionów, 60 wisiorków, 50 łańcuchów, liczne bransolety, wielką ilość oprawionych i przechowywanych luzem drogich kamieni, stnury pereł, kosztowną wysadzaną kamieniami broń itp. Motywami przewodnimi były stylizowane zwierzęta i zawiłe przeplecenia. Istotną techniką w średniowieczu było pokrywanie biżuterii cząstkami granatów jak emalią. Przykładami są wykładane granatami sprzączki, klamry, zapinki z VII wieku( British Museum) oraz korona wysadzana granatami i kamieniami szlachetnymi (Real Amería, Madryt). -

Unikalna bizuteria artystyczna

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz